Cześć 1. Zagadnienia ogólne.
-
Szkolenie jest szkoleniem podyplomowym, trwającym minimum cztery lata. Jest ono przeznaczone dla osób zajmujących się leczeniem problemów i zaburzeń psychicznych posiadających wykształcenie zgodnie, które zgodnie z przepisami PTTPB pozwala o ubieganie się o certyfikat psychoterapeuty PTTPB.
-
Kwalifikacja na kurs następuje zgodnie z „Zasadami kwalifikacji na Kurs”.
-
Uczestnicy Kursu są zobowiązani do złożenia do Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej deklaracji członkowskiej PTTPB i opłacania składek przez cały czas trwania kursu.
-
Każdą grupą opiekuje się Kierownik Szkolenia. Do jego kompetencji należy podejmowanie decyzji w sprawach nieujętych w niniejszym regulaminie.
Część 2. Program kursu
-
Program kursu jest zgodny w wymogami PTTPB. Może on ulec zmianie w czasie trwania szkolenia, jeśli zmienią się polskie uregulowania prawne dotyczące wykonywania zawodu psychoterapeuty lub wytyczne PTTPB.
-
Program kursu obejmuje wymaganą ilość godzin szkolenia, w tym godzin terapii własnej.
-
Elementem szkolenia jest odbycie 360 godzin stażu klinicznego. Powinien on odbyć się w placówce zgodnej z wytycznymi PTTPB i jest koniecznym warunkiem do uzyskania certyfikatu.
-
Szkolenie odbywa się przede wszystkim w postaci dwudniowych weekendowych zjazdów, średnio raz w miesiącu. Wyjątkowo np. w przypadku terapii własnej zajęcia mogą odbywać się w tygodniu lub trwać dłużej.
-
Zajęcia odbywają się w języku polskim. Bloki ewentualnie prowadzone przez wykładowców zagranicznych są tłumaczone na język polski.
-
Materiały na zajęcia są przekazywane słuchaczom w wersji elektronicznej, poprzez platformę internetową, w formie, postaci i języku przygotowanym przez wykładowcę. Materiały te są objęte prawami autorskimi i mogą być używane zgodnie z zasadami prawa autorskiego. Na ich dalsze powielanie musi być wyraźna zgoda autorów (wykładowców).
-
Przekazanie dodatkowych materiałów, o które proszą wykładowcę w trakcie zajęć uczestnicy jest uzależnione od decyzji wykładowcy.
Część 3. Uczestnictwo w zajęciach.
-
Uczestnictwo na zajęciach potwierdzane jest podpisem na liście obecności oraz wpisem do indeksu (za każdy dzień szkolenia), przy czym decydujące znaczenie ma podpis (lub jego brak) na liście obecności.
-
Wykładowcy są zobowiązani, by zaznaczyć na powyższych dokumentach faktyczną ilość godzin obecności na zajęciach.
-
Dopuszczalna jest nieobecność na 20 procent godzin zajęć w ciągu każdego roku szkolenia. Rok zerowy jest rozliczany łącznie z rokiem pierwszym.
-
Szkoła postara się, w miarę posiadanych możliwości, umożliwić odrobienie zajęć. Superwizję kliniczną na roku drugim można odrobić jedynie z drugim rokiem innej edycji. Superwizję szkoleniową na roku trzecim i czwartym można odrobić z inną edycją rocznika trzeciego i czwartego. Pierwszeństwo zaliczania prac superwizyjnych mają Uczestnicy danej edycji odbywającej zajęcia. W wyjątkowych indywidualnych wypadkach o innych formach możliwości odrabiania superwizji decyduje Kierownik Szkolenia.
-
Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z terminowego wniesienia opłaty.
-
W czasie trwania kursu uczestnicy są zobowiązani do dokumentowania swojego udziału w szkoleniu zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w programie – np. potwierdzania wpisem do indeksu aktywnej superwizji, prezentacji przypadków itd.
-
Możliwość zawieszenia uczestnictwa w kursie w każdym przypadku jest rozpatrywana indywidualnie przez Kierownika Kursu na podstawie pisemnej prośby kursanta złożonej w sekretariacie Szkoły. Warunkiem złożenia podania jest brak zaległości w opłatach za kurs, łącznie z miesiącem, w którym zostało złożone podanie.
-
Deklaracja powrotu na zajęcia wymaga formy pisemnej. Szkoła postara się zapewnić możliwość kontynuowania nauki w miarę posiadanych możliwości.
-
Rezygnacja z kursu wymaga formy pisemnej, złożonej w Sekretariacie Szkoły. W przypadku rezygnacji obowiązek opłaty za kurs ma miejsce do miesiąca kalendarzowego, w którym rezygnacja została złożona. Zaprzestanie wnoszenia opłat, nieobecność na zajęciach nie powodują rozwiązania umowy, jeśli do sekretariatu szkoły nie wpłynęła odpowiednia informacja.
-
Uczestnik może być skreślony z listy słuchaczy na skutek:
- Utraty możliwości wykonywania zawodu.
- Złożenia pisemnej rezygnacji w sekretariacie szkoły w udziale w kursie.
- Nie zaliczenia roku szkolenia.
- Braku trzech kolejnych wpłat.
-
Opłata wpisowa na szkolenie jest bezzwrotna; dotyczy to również uczestników skreślonych z listy słuchaczy lub ubiegających się o zawieszenie zajęć.
Część 4. Opłaty
-
Opłata za szkolenie obejmuje uczestnictwo w zajęciach zgodnie z programem szkolenia oraz dostęp do platformy na stronie szkoły, gdzie umieszczane są materiały od wykładowców.
-
Opłata za szkolenie nie obejmuje: dodatkowych, nie objętych programem szkolenia superwizji, zajęć fakultatywnych, opłaty za egzamin końcowy, stażu, składek PTTPB, duplikatu indeksu.
-
Opłaty powinny być wnoszone terminowo, jednorazowo, lub zgodnie z harmonogramem wpłat. Brak wpłaty może skutkować niedopuszczeniem do zajęć.
Cześć 5. Zaliczenie kolejnych etapów szkolenia:
-
Zaliczenie roku szkolenia odbywa się na podstawie:
- Wymaganej liczby obecności
- Zdania kolokwium po 1, 3 i 4 roku oraz egzaminu po2 roku.
- Zaliczenia superwizji indywidualnej – konceptualizacji przypadku oraz nagrania sesji terapeutycznej.
- Wniesieniu wszystkich wymaganych opłat
-
Brak zaliczenia roku może skutkować niedopuszczeniem do zajęć w następnym roku.
-
W wypadku niezdania kolokwium lub negatywnej oceny pracy zaliczającej/niezłożenia pracy w wyznaczonym terminie, uczestnik kursu ma możliwość przystąpienia do jednej poprawki za dodatkową opłatą zgodnie z cennikiem szkoły.
-
W wyjątkowych, indywidualnych przypadkach o dopuszczeniu do dalszych zajęć decyduje kierownik szkolenia.
Część 6. Warunki dopuszczenia do egzaminu kończącego szkolenie.
-
Do egzaminu końcowego, może przystąpić osoba, która spełniła wszystkie warunki określone w procedurze egzaminacyjnej, spełniła wszystkie warunki merytoryczne określone programem kursu, zaliczyła wszystkie lata szkolenia, ma uregulowane wszystkie opłaty wobec szkoły.
-
Zaświadczenie o ukończeniu kursu otrzymują osoby, które zdały egzamin z wynikiem pozytywnym (część pisemna minimum cztery, część ustna minimum trzy) i dopełniły wszelkich formalności związanych z uczestniczeniem w kursie. Zaświadczenie to upoważnia do ubiegania się o certyfikat PTTPB.
Kwalifikacja składa się z trzech etapów:
-
W pierwszym etapie kwalifikacji osoba chcąca uczestniczyć w kursie składa następujący komplet dokumentów.
-
Wypełnioną online kartę zgłoszenia
-
Kopię dyplomu ukończenia studiów w zakresie kierunków aktualnie dopuszczonych do szkolenia przez PTTPB
-
Kopię dowodu osobistego lub deklarację okazania dowodu osobistego w czasie rozmowy kwalifikacyjnej
-
Życiorys zawodowy
-
Potwierdzenie wniesienia opłaty rekrutacyjnej zgodnej z aktualnym cennikiem Szkoły. Opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi.
-
Oświadczenie, że osoba chcąca uczestniczyć w kursie nie ma w żaden sposób ograniczonych praw wykonywania zawodu, ani nie występują inne przesłanki, które mogłyby mieć wpływ na jej pracę z pacjentami, w tym dziećmi.
-
Po skompletowaniu i sprawdzeniu powyższych dokumentów szkoła informuje osobę chcącą uczestniczyć w kursie o terminie rozmowy kwalifikacyjnej.
-
-
W drugim etapie kwalifikacji odbywa się rozmowa kwalifikacyjna z kierownikiem kursu trwająca około 20 minut. W jej trakcie osoba chcąca uczestniczyć w kursie:
-
Przedstawia swoją motywację związaną z decyzją pracy jako psychoterapeuta poznawczo – behawioralny
-
Przedstawia jednostronicowy (do 2000 znaków) opis swojej pracy z pacjentem. Opis powinien być przygotowany w taki sposób, by uniemożliwić identyfikację klienta, ponieważ pozostaje w dokumentacji Szkoły.
-
Odbywa się krótkie odgrywanie ról, w czasie którego osoba chcącą uczestniczyć w kursie wciela się w terapeutę. Scenka jest ocenia na skali Burnsa.
-
Powyższa procedura kwalifikacyjna nie służy weryfikacji wiedzy kandydatów, ale badaniu ich predyspozycji do bycia psychoterapeutą pracującym w nurcie poznawczo – behawioralnym.
-
-
Osoby, które pozytywnie przeszły rozmowę kwalifikacyjną są o tym informowane w ciągu 7 dni roboczych od daty rozmowy. W takim wypadku są one proszone o dostarczenie do sekretariatu szkoły następującego kompletu dokumentów.
-
Umowy szkolenia.
-
Potwierdzenia opłaty wpisowej, zgodnej z umową szkolenia.
-
Kwalifikacja na kurs odbywa się w kolejności wpłynięcia kompletu dokumentów. Szkoła nie prowadzi rezerwacji miejsc.
-
-
Osoby, które nie zakwalifikowały się na kurs, ponieważ nie przeszły pozytywnie rozmowy kwalifikacyjnej mogą ubiegać się ponownie o przyjęcie na szkolenie po upływie minimum sześciu miesięcy. Okres ten służyć ma spełnieniu ewentualnych zaleceń związanych z koniecznym przygotowaniem się do takiego szkolenia.
-
Osoby zakwalifikowane na kurs mają obowiązek w czasie roku zerowego złożyć deklarację członkowską do PTTPB i wnieść do Towarzystwa stosowną składkę członkowską.
W ramach 100 godzin pracy własnej chcemy stworzyć Uczestnikom okazję do rozwoju interpersonalnego oraz doświadczenia terapii poznawczo – behawioralnej w kontekście pracy z własnymi przekonaniami i reakcjami, w szczególności jej trzeciej fali - terapii schematów.
Szczególną uwagę zwrócimy na budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania wśród Uczestników, dlatego podkreślamy wagę obecności na wszystkich zajęciach pracy własnej. Chcemy, by te zajęcia wpływały wspierająco na pełne zaangażowanie i otwartość podczas uczenia się konkretnych technik i umiejętności terapeutycznych na warsztatach w grupie szkoleniowej. Doświadczenie wspólnej nauki i ćwiczeń będzie również z pewnością okazją do identyfikowania i radzenia sobie ze swoimi przekonaniami.
Zaplanowana grupa terapii będzie szansą dla Uczestników na przepracowanie oraz modyfikację osobistych przekonań i schematów, pojawiających się wokół sytuacji szkolenia i pracy z pacjentami.
Plan:
- Trening interpersonalny – 40 h (na początek)
- Grupa terapii własnej – 40 h (po pierwszym roku w wakacje, czwartek – niedziela)
- Grupa terapii własnej w kontekście uruchamiających się schematów w pracy z pacjentem – 20 h (na koniec trzeciego roku)
Ad. 1. Trening interpersonalny; 40 h
Czas nastawiony na budowanie poczucia bezpieczeństwa, zaufania i współpracy w grupie. Dzięki ćwiczeniom grupowym uczestnicy będą mieli okazję uświadomić sobie swoje reakcje, wzorce myślenia i przeżywania w sytuacji ekspozycji społecznej i kontaktu z grupą.
Ad. 2 i 3. Grupa terapii własnej 40 + 20 h
Każdy, kto chce być dobrym psychoterapeutą musi mieć świadomość swoich własnych przekonań i schematów, które determinują jego samoocenę, kontakty z ludźmi, a także sposób prowadzenia terapii i budowania relacji z pacjentem.
Ponadto uczestnicy kursu uczą się pracy terapeutycznej w nurcie CBT, podczas zajęć pracy własnej będą mieć okazję doświadczyć, jak to jest samemu poddać się tym technikom i procesom. Bez takiego doświadczenia trudno być przekonującym i autentycznym w pracy z pacjentami.
Grupa terapii własnej umożliwi:
- Doświadczenie pracy terapeutycznej w nurcie klasycznego CBT i terapii schematów
- Zastosowanie koncepcji poznawczej do rozumienia własnych myśli automatycznych i przekonań rdzennych w życiu osobistym oraz w roli terapeuty
- Zidentyfikowanie swoich przekonań ujawniających się w relacji terapeutycznej z pacjentem
- Identyfikację swoich schematów i trybów w Terapii Schematów Younga
- Techniki relaksacyjne i doświadczeniowe rozwijające umiejętność uważności, radzenia sobie z emocjami i bycia „tu i teraz”
- Przepracowanie z pomocą grupy problematycznych sytuacji związanych z asertywnością w relacji z pacjentami
- Rozpoznanie sytuacji, w których terapeuta powinien kontynuować psychoterapię własną
Prowadzący:
Natalia Żukowska - Jestem psychologiem i psychoterapeutką poznawczo-behawioralną. Ukończyłam studia na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją psychologia zdrowia a następnie odbyłam 4-letnie szkolenie w zakresie terapii poznawczo-behawioralnej, organizowane przez Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej we współpracy z Oxford Cognitive Therapy Center. Jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Posiadam doświadczenie w prowadzeniu psychoterapii indywidualnej i grupowej, które zdobywam od 2006 roku w oddziałach nerwic (m.in. w Centrum Psychoterapii, Dolna 42; Szpital MSW w Otwocku, Niepubliczny Oddział Nerwic Vertimed) oraz praktyce prywatnej. W swojej pracy zajmuję się przede wszystkim problemami związanymi z radzeniem sobie z emocjami, oraz trudnościami w relacjach z innymi ludźmi. Prowadzę terapię indywidualną i grupowąosób dorosłych. Moją pasją jest praca z grupą, - wspieranie ludzi w korzystaniu z zasobów wsparcia i poznawanie siebie dzięki relacjom w grupie. Korzystam w tym obszarze mojej pracy z szerokiego zakresu wiedzy i doświadczenia – zarówno z metod psychoedukacji, jak i z technik uważności (mindfullness), pracy z ciałem (bioenergetyka Lowena, TRE, symboliczna praca z nurtu Gestalt), a także chętnie zapraszam uczestników do psychodramy i zabaw z nurtu teatru improwizowanego. Od 2019 roku prowadzę warsztaty pracy własnej dla przyszłych terapeutów. Znam także problematykę rodzin adopcyjnych i zastępczych, w przeszłości prowadziłam konsultacje dla par rozważających decyzję o adopcji. W swojej praktyce korzystam i szczególnie sobie cenię terapię schematów, która pomaga w radzeniu sobie ze szczególnie długotrwałymi problemami emocjonalnymi. Stale poszerzam moją wiedzę i umiejętności szkoląc się i systematycznie superwizując moją pracę. Prywatnie jestem mężatką, mamą przedszkolaka i macochą nastolatki, a w czasie wolnym od zobowiązań uprawiam różne dziedziny sportu (kettle, joga, bieganie), i czasem gram na pianinie i ukulele.
Postanowienia ogólne
- W egzaminie mogą wziąć udział wszystkie osoby, które ukończyły szkolenie w Szkole Psychoterapii Crescentia
- Do egzaminu może być dopuszczona osoba, która zakończyła czteroletnie szkolenie podyplomowe w zakresie psychoterapii w nurcie poznawczo-behawioralnym od którego początku do planowanej daty egzaminu nie minęło 6 lat i która uregulowała wszelkie zobowiązania wobec Szkoły, co zostało poświadczone odpowiednim Zaświadczeniem.
- Osoby, które przekroczyły termin 6 lat od rozpoczęcia kursu mogą przystąpić do egzaminu za zgodą Komisji Naukowo – Dydaktycznej PTTPB po spełnieniu ustalonych przez nią warunków.
- Szkoła Psychoterapii Crescentia wyznacza dwa terminy egzaminów w roku – na wiosnę i na jesieni. W wyjątkowych sytuacjach Szkoła może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu.
- O terminach związanych z terminem składania dokumentów związanych z sesją wiosenną i jesienną szkoła informuje z wyprzedzeniem na swojej stronie internetowej. O terminie samego egzaminu ustnego są informowane bezpośrednio osoby zainteresowane.
- Za moment złożenia pracy uznaje się czas dostarczenia kompletu dokumentów na skrzynkę podawczą szkoły egzamin@crescentia.pl. Prace, które zostaną dostarczone po terminie nie będą przyjęte na daną sesję egzaminacyjną.
- Egzamin składa się z dwóch części:
- Egzaminu z wiedzy teoretycznej, uwzględniającego wiedzę z psychopatologii, organizowanego do zakończenie 2 roku szkolenia,
- Egzaminu kończącego szkolenie
- Egzamin kończący szkolenie składa się z trzech części:
- Oceny formalnej złożonych dokumentów
- Oceny przez Egzaminatorów złożonych prac
- Egzaminu ustnego przed Komisją Zewnętrzną.
- Zaliczenie jednego z etapów egzaminu kończącego szkolenie jest koniecznym warunkiem do udziału w jego kolejnej części.
Składanie dokumentów
- Osoba ubiegająca się o dopuszczenie do egzaminu kończącego kurs psychoterapii, uprawniający o ubieganie się o certyfikat Terapeuty Poznawczo-Behawioralnego PTTPB, powinna przesłać w postaci elektronicznej na adres szkoły egzamin@crescentia.pl następujące dokumenty:
- zaświadczenie potwierdzające odbycie stażu klinicznego, zgodnie z wytycznymi zawartymi w standardach PTTPB
- wniosek o dopuszczenie do egzaminu – wzór wniosku zawiera załącznik nr 2. Druk dostępny w dokumentach do pobrania.
- cztery przedstawione pisemnie przypadki terapii, które będą omawiane
- w trakcie egzaminu zapisane w formacie PDF,
- nagrania sesji terapeutycznych 2 pacjentów w formacie umożliwiającym bezproblemowe odsłuchanie (preferowany format MP3).
- pracę pisemną zapisaną w formacie PDF: przegląd piśmiennictwa (w formie do druku) dotyczący wybranego zagadnienia w podejściu poznawczo- behawioralnym lub pracę badawczą w dziedzinie problematyki poznawczo- behawioralnej.
- skan dowodu opłaty egzaminacyjnej – w wysokości 2100 zł. W przypadku negatywnej oceny złożonych prac lub negatywnej oceny egzaminu opłata nie podlega zwrotowi. Opłata nie obejmuje zdawania egzaminu w kolejnym terminie. W wypadku egzaminu poprawkowego obowiązuje stawka
- z sesji egzaminacyjnej, w której jest zdawany egzamin poprawkowy.
- skan zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
- skan dyplomu magisterskiego lub prawo wykonywania zawodu lekarza
- Oświadczenie, że przez cały okres szkolenia były regulowane składki do PTTPB
- Oświadczeń, że pacjent wyraził zgodę na nagranie sesji i przedstawienie jej superwizorowi – do każdej sesji osobno.
- W ciągu 7 dni roboczych osoba ubiegająca się o dopuszczenie do egzaminu zostanie poinformowana mailowo na adres z którego zostały wysłane dokumenty, czy złożone przez nią dokumenty są prawidłowe pod względem formalnym. W wypadku braków mogą być one uzupełnione w ciągu 7 dni roboczych od przekazania informacji zwrotnej przez Sekretariat.
- Osoby, których dokumenty nie spełniają warunków formalnych i które nie uzupełniły braków w wymaganym terminie nie są dopuszczane do następnych etapów egzaminu. W tym wypadku opłata egzaminacyjna jest zwracana z potrąceniem 15 %.
- Osoby, których dokumenty spełniły warunki formalne są dopuszczone do kolejnych etapów egzaminu, który zgodnie z regulaminem PTTPB:
„Egzamin kończący Szkolenie w Ośrodku polega na dokonaniu oceny:
i. 2 nagrań sesji terapeutycznych,
ii. 4 opisów przeprowadzonych procesów terapeutycznych w nurcie poznawczo-behawioralnym, dotyczących co najmniej 3 różnych problemów klinicznych według aktualnie obowiązującego systemu klasyfikacji zaburzeń,
iii. ustnej dyskusji nad opisanymi przypadkami terapii,
iv. odpowiedzi na co najmniej trzy pytania z zakresu modeli i terapii poznawczo-behawioralnej oraz zagadnień etycznych i prawnych,
v. umiejętności korzystania z literatury przedmiotu i wyników badań naukowych na podstawie przygotowanego do publikacji przeglądu piśmiennictwa lub raportu z badań
vi. W ocenie z egzaminu kończącego szkolenie należy uwzględnić ocenę z egzaminu teoretycznego, zdawanego po drugim roku szkolenia
Niezaliczenie którejkolwiek z części składowych egzaminu końcowego jest równoznaczne z niezaliczeniem całego egzaminu.”
Przebieg egzaminu
- Po sprawdzeniu, że złożone dokumenty spełniają warunki formalne prace są przekazywane członkom Komisji Egzaminacyjnej powoływanej przez Szkołę Psychoterapii Crescentia, którzy dokonują ich oceny wraz z uzasadnieniem.
- Prace są przydzielane w sposób losowy z uwzględnieniem zasad opisanych w załączniku 3.
- Nagrania i opisy przypadków są oceniane na skali i recenzowane przez Egzaminatorów. Prace są oceniane w skali 1 – 6.
- Nagrania sesji i opisy przypadków muszą być ocenione minimum na 4.0
- Praca przeglądowa musi być oceniona minimum na 3.0
- Osoby, których prace zostały ocenione pozytywnie są zapraszana na egzamin ustny.
- Egzamin ustny składa się z:
- Dyskusji na temat przypadków opisanych terapii
- Minimum trzech pytań z zakresu modeli i terapii poznawczo-behawioralnej oraz zagadnień etycznych i prawnych
- Minimalną oceną zaliczającą egzamin ustny jest 3
- Osoby, które zdadzą egzamin otrzymują „Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia” zgodne z wytycznymi zawartymi w regulaminie PTTPB (par. 2.10)
- Po zdanym egzaminie, zgodnie z wymaganiami PTTPB konieczne jest uzyskanie podpisu Kierownika Szkolenia na:
- wybranych dwóch opisach przypadków egzaminacyjnych
- artykule ocenianym w trakcie egzaminu
- Po zdanym egzaminie konieczne jest uzyskanie rekomendacji dwóch superwizorów, w tym Kierownika Szkolenia.
- Osoby, które nie zdadzą egzaminu mogą do niego podchodzić jeszcze raz w kolejnych sesjach egzaminacyjnych. Możliwe jest jednokrotne podchodzenie do egzaminu poprawkowego.
- Warunkiem dopuszczenia do egzaminu poprawkowego jest spełnienie wszystkich warunków jak przy pierwszym terminie egzaminu.
Ubieganie się o certyfikat PTTPB
-
Po zdanym egzaminie końcowym wniosek o wydanie certyfikatu terapeuty należy złożyć zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej
i Behawioralnej (PTTPB).
Załącznik 1
Standardy i kryteria oceny pracy pisemnej - przegląd piśmiennictwa (w formie do druku) dotyczący wybranego zagadnienia w podejściu poznawczo- behawioralnym lub pracę badawczą w dziedzinie problematyki poznawczo- behawioralnej.
- Praca powinna być przygotowana w sposób zgodny z powszechnymi zasadami publikowania artykułów w czasopismach naukowych.
- Praca powinna być oryginalna i jest sprawdzana pod tym kątem.
- Osoba zdająca egzamin może być jedynym, pierwszym lub drugim autorem
- Praca jest oceniana merytorycznie i formalnie. Konieczne jest spełnienie w niej następujących warunków:
- dotyczy szeroko rozumianej terapii poznawczo-behawioralnej
- jej treść jest zgodna z tytułem
- 70 % pracy dotyczy terapii poznawczo – behawioralnej (np. opis zaburzenia 10 stron, opis terapii 3 strony nie spełnia tego warunku)
- Zawiera minimum 20 pozycji piśmiennictwa dotyczącego terapii poznawczo – behawioralnej, z czego 15 wydanych w ciągu ostatnich 10 lat.
- Cytowane piśmiennictwo, zgodnie z wymaganiami PTTPB, musi być zgodne z APA
- Osoby, które opublikowały lub mają przyjęty do druku artykuł dotyczący wybranego zagadnienia w podejściu poznawczo- behawioralnym lub pracę badawczą w dziedzinie problematyki poznawczo - behawioralnej składają skan artykułu na podstawie którego Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej wystawia im ocenę za tę część egzaminu.
Załącznik 2
- Wzór wniosku o dopuszczenie do egzaminu do Certyfikatu Terapeuty Poznawczo-Behawioralnego Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB)
- Zaświadczenie potwierdzające odbycie stażu klinicznego, zgodnie z wytycznymi zawartymi w standardach PTTPB
Imię i nazwisko: |
|
Ukończony kurs: |
|
Telefon kontaktowy |
|
Mail kontaktowy |
|
Adres korespondencyjny |
|
Dane do faktury
|
|
Załączniki:
- cztery przedstawione pisemnie przypadki terapii, które będą omawiane w trakcie egzaminu zapisane w formacie PDF,
- nagrania sesji terapeutycznych 2 pacjentów w formacie umożliwiającym bezproblemowe odsłuchanie (preferowane MP3),
- pracę pisemną zapisaną w formacie PDF: przegląd piśmiennictwa (w formie do druku) dotyczący wybranego zagadnienia w podejściu poznawczo- behawioralnym lub pracę badawczą w dziedzinie problematyki poznawczo- behawioralnej.
- skan dowodu opłaty egzaminacyjnej – w wysokości 2100zł (w przypadku negatywnej oceny złożonych prac lub negatywnej oceny egzaminu opłata nie podlega zwrotowi; przy egz. poprawkowym stawka z bieżącej sesji egzaminacyjnej)
- skan zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
- skan dyplomu magisterskiego lub prawo wykonywania zawodu lekarza
- oświadczenie, że przez cały okres szkolenia były regulowane składki do PTTPB
- oświadczeń, że pacjent wyraził zgodę na nagranie sesji i przedstawienie jej superwizorowi – do każdej sesji osobno
„Ja niżej podpisana(y) oświadczam, iż złożone do egzaminu przypadki i nagrania stanowią wyraz tylko i wyłącznie mojej samodzielnej pracy (nie dotyczy to superwizowania mojej pracy). Nie zlecałam (em) napisania ich w całości lub w części innym osobom, ani nie przepisałam (em) ich w części lub w całości. Są to opisy i nagrania związane z moją pracą z realnymi pacjentami, nie są więc to przypadki fikcyjne, a na nagraniach są moi pacjenci, a nie aktorzy. Przyjmuję do wiadomości, że w przypadku złożenia powyższego oświadczenia niezgodnie z prawdą Szkoła zastrzega sobie prawo anulowania pozytywnego wyniku egzaminu.
______________________ ____________________
miejscowość, data podpis
Załącznik 3
Wskazówki dla Egzaminatorów dotyczące ewentualnego konfliktu interesów
Szkoła Psychoterapii Crescentia dąży do jasnych i transparentnych zasad zdawania egzaminu, dlatego też w wypadku wystąpienia konfliktu interesów wskazane jest by Egzaminator przekazał pracę do sprawdzenia innej osobie. Konflikt interesów zachodzi jeśli Egzaminator dostrzeże własne powiązania z osobą zdającą. Dotyczy to przede wszystkim następujących sytuacji:
- Egzaminator i osoba zdająca są powiązani ze sobą więzami rodzinnymi lub osobistymi.
- Egzaminator i osoba zdająca są ze sobą obecnie w stosunku zależności zawodowej (przełożony – podwładny, w obie strony). Nie dotyczy to sytuacji pracy w tym samym miejscu na podobnych stanowiskach.
- Egzaminator superwizował przypadek złożony do egzaminu poza zajęciami w szkole, np. w czasie szkoleniowej superwizji indywidualnej.
- Istnieją jakiekolwiek przesłanki, które w opinii Egzaminatora mogą wpłynąć na nieobiektywny sposób oceny pracy.
W wypadku wystąpienia, któregoś z powyższych punktów Egzaminator zgłasza Przewodniczącemu Komisji, że zachodzi konflikt interesów. Egzaminator może, ale nie musi podawać szczegółowego powodu.
Załącznik 4
Wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia i dopuszczeniu do egzaminu
Pani / Pan ___________________________________________________
Data rozpoczęcia Szkolenia___________________________________
- Zaliczył(a) cztery lata szkolenia zgodnie z programem szkoły
- Odbył(a) 100 godzin terapii własnej (udokumentowanego rozwoju osobistego)
- Odbył(a) 4 superwizje nagrań prowadzonej terapii
- Zaliczył(a) 8 przypadków zakończonych terapii przynajmniej 3 różnych rodzajów zaburzeń
- Zdał(a) egzamin teoretyczny po 2 roku szkolenia z oceną …….
- Uregulował(a) wszelkie zobowiązania wobec szkoły.
Może więc przystąpić do Egzaminu do Certyfikatu PTTPB
Podpis Kierownika ds. szkoleń Podpis Kierownika Szkolenia
Obowiązujący Tekst Standardów PTTPB
Większość zajęć odbywać się będzie w trybie weekendowym (sobota i niedziela)
Zajęcia warsztatowo - teoretyczne 20 godzin szkoleniowych. Superwizja 16 godzin szkoleniowych
Zajęcia na poszczególnych latach kursu mogą mieć inną niż podana kolejność.
Rok zerowy
- Terapia własna – trening interpersonalny
- Psychopatologia
Rok pierwszy
- Wprowadzenie do terapii poznawczo behawioralnej.
- Techniki poznawcze i behawioralne.
- Konceptualizacja i planowanie terapii w nurcie poznawczo – behawioralnym
- Etyka i zagadnienia prawne w terapii poznawczo-behawioralnej
- Depresja. Planowanie behawioralnej aktywizacji i stosowanie technik pracy poznawczej
- TPB fobii społecznej
- TPB zaburzenia obsesyjno - kompulsyjnego
- TPB lęku uogólnionego
- TPB bezsenności
- Terapia poznawczo – behawioralna zaburzeń odżywiania
- Superwizja indywidualna – 3 godziny
- Terapia własna
Rok drugi
- Trening umiejętności – planowanie celu sesji, łączenie technik. Kiedy warto odejść od planu sesji.
- Podstawy dialogu motywującego w pracy terapeuty poznawczo – behawioralnego. Podstawowe procesy w DM
- Terapia poznawczo – behawioralna PTSD
- Terapia poznawczo – behawioralna schizofrenii i zaburzeń psychotycznych
- Trening umiejętności. Ustalanie celów terapii. Diagnozowanie i przezwyciężanie trudności w pracy terapeutycznej.
- Rola relacji terapeutycznej i zagadnienia etyczne
- TPB lęku o zdrowie i zaburzeń somatyzacyjnych
- Superwizja, trening umiejętności – ćwiczenia w przygotowywaniu konceptualizacji pacjenta.
- Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń osobowości
- Superwizja
- Podstawy terapii schematu
- Superwizja indywidualna
- Wakacyjne zajęcia modułowe – 2 x 2 dni. Obowiązkowe są dwa moduły.
- Psychoterapia poznawczo behawioralna dzieci i młodzieży
- Psychoterapia behawioralna zaburzeń eksternalizacyjnych. Praca z rodzicami i nauczycielami
- Pacjent somatyczny i umierający. Terapia poznawczo – behawioralna w chorobach onkologicznych
-
Stosowanie technik dialogu motywującego w pracy terapeuty poznawczo-behawioralnego
Rok trzeci
- Terapia poznawczo – behawioralna w pracy z zaburzeniem osobowości borderline
- Praca z emocjami w terapii poznawczo – behawioralnej
- Podstawy systemowej terapii rodzin
- Superwizja grupowa
- Terapia akceptacji i zaangażowania ACT
- Compassion – Uważne współczucie
- Superwizja grupowa
- Terapia tańcem i ruchem
- Superwizja grupowa
- Podstawy terapii psychodynamicznej
- Superwizja indywidualna
- Terapia własna
Rok czwarty
- Superwizja grupowa
- Superwizja indywidualna
Rok piąty
- Repetytorium przedegzaminacyjne
Ramowy program czteroletniego kursu psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Szkoła Psychoterapii Crescentia
- Większość zajęć odbywać się będzie w trybie weekendowym (sobota i niedziela)
- Zajęcia z terapii własnej zazwyczaj odbywają się w tygodniu
- Zajęcia warsztatowo - teoretyczne trwają 20 godzin dydaktycznych
- Superwizja trwa 16 godzin dydaktycznych
- Zajęcia warsztatowe w grupach trwają 20 godzin dydaktycznych
- Kurs ma przebieg modułowy. Zajęcia warsztatowe odbywają się grupie nie większej niż 30 osób (grupy superwizyjne nie większe niż 15 osób)
Ogólny program zajęć
Rok zerowy: |
||
I część grupowej terapii własnej |
Zajęcia czterodniowe, każda podgrupa osobno |
40 godzin pracy własnej |
Zajęcia z psychopatologii (możliwość zwolnienia z obecności osób będących specjalistami psychiatrami lub psychologami klinicznymi) |
Zajęcia w soboty i niedziele dwa zjazdy. |
40 godzin warsztatów |
Pierwszy rok |
||
I rok 10 x 20 godzin
|
zajęcia w soboty i niedziele |
200 godzin warsztatów |
Indywidulana konsultacja z superwizorem, informacje zwrotne z nagrania sesji i opisu pacjenta. |
Po pierwszym roku termin indywidualnie ustalony z superwizorem |
3 godziny superwizji indywidualnej |
Wakacje 1 / 2 rok |
||
II cześć grupowej terapii własnej |
Pierwsze wakacje trwania kursu
|
40 godzin |
Drugi rok |
||
II rok 6 x 20+2x16 godzin warsztatów |
zajęcia w soboty i niedziele
|
152 godzin warsztatów |
Indywidulana konsultacja z superwizorem, informacje zwrotne z nagrania sesji i opisu pacjenta. |
Po drugim roku termin indywidualnie ustalony z superwizorem |
3 godziny superwizji indywidualnej |
Wakacje 2/ 3 rok |
||
Zajęcia modułowe |
Drugie wakacje trwania kursu, dwa weekendy
|
40 godzin warsztatów |
Trzeci rok |
||
III rok |
zajęcia w soboty i niedziele |
140 godzin warsztatów |
Indywidulana konsultacja z superwizorem, informacje zwrotne z nagrania sesji i opisu pacjenta. |
Po trzecim roku termin indywidualnie ustalony z superwizorem |
3 godziny superwizji indywidualnej |
Wakacje 3 / 4 rok |
||
III część grupowej terapii własnej |
Trzecie wakacje trwania kursu, zajęcia w soboty i niedziele |
20 godzin |
Czwarty rok |
||
IV rok 10 x 16 godzin superwizji grupowej |
zajęcia w soboty i niedziele
|
160 godzin superwizji |
Indywidulana konsultacja z superwizorem, informacje zwrotne z nagrania sesji i opisu pacjenta. |
Po czwartym roku termin indywidualnie ustalony z superwizorem |
3 godziny |
Repetytorium przedegzaminacyjne |
Ostatni zjazd |
10 godzin superwizji |
Razem |
|
934 godziny dydaktyczne |